Att lägga undan pengar...

Ringde nyss till det lokala bankkontoret, känner att jag behöver lite konsultation. Det handlar om sparande. Jag vet att jag borde spara och jag vet att jag har pengarna till det. Men det är ju så svårt. Att veta hur mycket man ska spara. Vad fonder/aktier är och hur de fungerar. Hur jag ska göra för att låta bli de pengar som jag sparar. Hur jag ska göra för att känna mig motiverad till att fullfölja sparandet.
Dessa frågor har jag suttit och tänkt på idag (man blir rastlös när man är sjuk). Så därför ringde jag nyss till banken. Ska bli uppringd när det är "min tur i kön". Kan ju ta lång tid det där så vi får väl se hur länge jag får vänta. Känns i alla fall skönt att ha tagit ett steg i rätt riktning. De hade dessutom en bra funktion på deras hemsida, där man kunde välja hur mycket man vill ha ihopsparat, och hur mycket man är villig att lägga undan varje månad. På det sättet fick man det uträknat för sig hur lång tid det kommer att ta.
Till exempel räknade den där makapären ut åt mig att om jag vill spara ihop 20 000kr, och är villig att lägga ca 1500kr i månaden, kommer det ta ett år och en månad att spara ihop detta. Så egentligen, varför sparar man inte mer? Eller det kanske bara är jag som har svårt för det där med sparande? Som lever utifrån hur stor lön jag får? Jag har alltid pengar, men nästan inget överskott. Är jag ensam om detta?
Hur som helst vill jag ändra på mina ovanor, jag är ingen tonåring längre. Måste ju faktiskt se till att ha en buffert om något skulle hända. Så förhoppningsvis kan man komma fram till något under det framtida möte jag har tänkt boka.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0