Kvällstankar...

Sitter här i mina träningskläder och känner mig seg. Vet att jag borde gå och duscha, men orkar inte. Vet att jag borde gå och lägga mig, men vill inte. Vet att jag borde plugga lite, men har ingen lust. Vad är det med mig?

När man känner att man inte har någon lust till någonting, att man inte vill någonting, det är då man ska ställa sig "motfrågan" - Vad vill jag?

Det är inte förrän då - och just då - man kan få säga nej till något.

För jag vill gå och duscha, och jag vill gå och lägga mig, det är bara det att jag är för lat för tillfället.
Så det handlar egentligen inte om viljan i sig, utan bara ett tillfälligt inslag av trötthet. (Eller nåt, hehe.)

Vad är det jag vill komma fram till egentligen? (För tro det eller ej, men jag har en tanke med det här inlägget.) Jo, jag tror det är viktigt att sätta upp mål inför framtiden. Att man planlägger hur man vill att vissa saker och ting ska se ut i framtiden. Det behöver inte vara livsavgörande mål, bara de är realistiska och något som du vill göra.

Jag fick denna inspiration häromdagen när jag tittade på en film, där huvudrollen hade nått botten i sitt liv, och hon såg inget ljus. Helt plötsligt fick hon en total omvändning när hon talade med en klok kvinna som ställde henne mot väggen och frågade: "What do you want? Not, what do the others expect of you, what do you want?"

Jag blev så sjukt inspirerad att jag efter filmen sprang (gick) in till mitt rum och skrev ihop en lista med olika mål, delmål och planer som jag har för framtiden.

Jag har tre olika listor, en med mål som jag ska göra under sommaren (t.ex. att ta körkort innan det blir augusti, spara halva min lön osv.), en lista med saker jag vill införskaffa (t.ex. skrivbord, studentpresenter och pengar till att klippa mig) och en lista med långsiktiga mål (som t.ex. att jag ska börja studera på högskolan innan jag blir 22 år.)

När jag hade skrivit klart listan så kändes det så sjukt skönt, för det kändes som att jag hade fått struktur och ordning i mitt liv på något löjligt och konstigt sätt. Det är klart att den där listan inte förändrade mitt liv på några få minuter, men den gav mig en defenitiv vägledning, och det är viktigt. Jag vet vad jag vill, och om jag någonsin drabbas av ett tillfälligt inslag av trötthet (gud förbjude) så är det bara att titta på listan, komma ihåg mina mål och intala mig själv att det är de målen jag vill eftersträva, och de målen jag vill uppnå.

Ja, det var mina kvällstankar ikväll. Känner mig lite mer pepp på att gå och duscha nu faktiskt. ;) Tror inte att det blir några problem med att somna sedan heller, har blivit lite trött nu under tiden jag skrivit. Kanon. God natt! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0