De hade mycket att säga, men vad var det de sa.

God kväll!

Tänkte ge er ett boktips såhär på kvällskvisten. Vi har en skoluppgift i naturkunskapen som ska vara inlämnad nästa torsdag. Det vi ska göra är att utifrån en frågeställning skriva ett arbete som antingen bekräftar eller motsäger frågeställningen. Jag är inte helt 100 % på hur min frågeställning ska lyda, men jag vet att jag vill att den ska ha något med kost eller motion att göra.

Så idag efter skolan gick jag till biblioteket för att få lite inspiration. Jag fick hjälp av en jättetrevlig biblotikarie som gav mig en massa tips. Bland många olika (lånade sex olika till slut) böcker så lånade jag denna:

"Smala människors sju hemligheter"
Av: Vikki Hansen & Shawn Goodman

Jag började läsa lite smått i de olika böckerna direkt när jag kom hem, men det var bara denna bok som jag verkligen fastnade för! Det finns sju olika "teman" i boken, som då är de sju olika hemligheterna. Det handlar om att endast äta när man känner fysisk hunger, alltså att inte äta innan man blivit hungrig för att förebygga det.

Grundtanken är att man ska njuta av all mat, den mat man tycker bäst om, och äta tills man känner sig tillfredsställd - inte proppmätt.

Jag började som sagt läsa den i eftermiddags och jag har redan hunnit halvvägs i den 318 sidor långa boken! Den tilltalar mig verkligen, eftersom det inte är någon bantings- eller dietbok, utan bara en beskrivning av en livsstil, som beskriver hur vår kropp är skapad för att fungera.

Jag rekommenderar verkligen alla att läsa denna bok, den är väldigt bra och det är alltså inte tal om någon "rasa-i-vikt-filosofi". Läs, läs, läs! :)


Kommentarer
Postat av: Martina

jaha ska försöka få tag i den det är ju precis det jag söker... sanningen. Jag är egentligen inte en tjock person men jag äter lite fel av fel anledning!

2010-06-01 @ 11:32:36
URL: http://martinamartin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0